Dalsgaard Biler A/S

Verdenspremiere på Skoda Elroq. Dansk pris fra 249.995 kr.

Škoda Elroq har haft verdenspremiere, og nu kan den bestilles i Danmark. Priserne starter ved 249.995 kr., og der kommer en eksklusiv Elroq 85 First Edition.

Škoda Elroq har været ventet med stor spænding, og nu har den haft verdenspremiere i Prag. Samtidig er der åbnet for bestilling af den kompakte SUV i Danmark, hvor priserne starter ved 249.995 kr. for en Elroq 50.

Škoda Elroq får danmarkspremiere på elbiludstillingen eCarExpo i Bella Center 25.-27. oktober, hvorefter den vil kunne opleves hos Škoda-forhandlerne i starten af det nye år. De første Elroq vil blive leveret til de danske kunder til foråret.

”Vi er enormt stolte af at kunne lancere Škoda Elroq med så skarp en pris. Der har været talt meget om, hvornår elbilen får sit brede, folkelige gennembrud i Danmark, og igen og igen er manglen på budgetvenlige, rummelige familiebiler med en anvendelig rækkevidde blevet kaldt en stopklods,” siger Thomas Bruun, direktør for Škoda Danmark.

”Den stopklods fjerner Škoda Elroq. Den kan få mange danskere, som har tøvet med at skifte til en elbil, til at tage springet, fordi det nu er langt mere økonomisk overkommeligt.”

Næsten lige så rummelig som Enyaq

Škoda Elroq er 4.488 mm lang, 1.884 mm bred og 1.625 mm høj. Dermed er den 161 mm kortere end Škoda Enyaq, som den deler MEB-elbilplatform med. Nok så vigtigt har den præcis samme akselafstand – 2.765 mm – som Enyaq og dermed en kabine, som er næsten lige så rummelig. Den største forskel er bagagerummet, hvor Elroq rummer 470 liter mod Enyaqs 585 liter. Men Elroq har stadig det mest rummelige bagagerum i sin klasse, og når man fælder bagsædet frem, får man hele 1.580 liter til rådighed.

Elroq 50 har et batteri på 55 kWh (52 kWh netto), som giver en rækkevidde på mere end 370 km (WLTP) på en fuld opladning. Det kan lynlades på 25 minutter (10-80 procent) med op til 145 kW DC og lades med 11 kW AC med en ladeboks. Elmotoren på bagakslen yder 170 hk (125 kW)/310 Nm, og Elroq 50 må trække en anhænger med bremser på 1.000 kg. Topfarten er 160 km/t.

Elroq 85 med 560 km rækkevidde koster fra 314.995 kr.

Vil man have sin Elroq med kraftigere elmotor og længst mulig rækkevidde, skal man vælge Elroq 85, som koster fra 314.995 kr. Den har et batteri på 82 kWh (77 kWh netto), som giver en rækkevidde på mere end 560 km (WLTP). Det kan lynlades på 28 minutter (10-80 procent) med op til 175 kW DC og lades med 11 kW AC med en ladeboks. Elmotoren yder 286 hk (210 kW)/545 Nm, og Elroq 85 må trække en anhænger med bremser på 1.000 kg. Topfarten er 180 km/t.

I de kommende måneder bliver der ydermere introduceret Elroq 60, 60 Sportline og 85 Sportline, og til næste sommer følger Elroq 85x. Elroq 60 har et batteri på 63 kWh (59 kWh netto), en rækkevidde på mere end 400 km (WLTP) og en motor med 204 hk (150 kW), og den må trække 1.000 kg.

Elroq 85x har samme batteri som Elroq 85, men den har elmotorer på både bag- og foraksel, der sammenlagt yder 299 hk (220 kW) og giver bilen firehjulstræk. Rækkevidden og anhængervægten for Elroq 85x kendes ikke endnu.

Eksklusiv Elroq 85 First Edition

Elroq 50 og 85 har et omfattende standardudstyr med bl.a. 19” alufælge, 13” infotainmentskærm, Travel Assist med adaptiv fartpilot, navigation, trådløs Apple CarPlay, parkeringssensorer for/bag, bakkamera, 2-zonet Climatronic-klimaanlæg, Phone Box med trådløs opladning, Kessy Advanced (nøglefri betjening), multifunktionsrat med varme, alarm, elektrisk børnelås i bagdøre, 2 x USB-C bag, Sunset – mørktonede tonede ruder bag og anhængerforberedelse. Desuden har Elroq 85 varmepumpe.

I anledning af verdenspremieren introduceres også en eksklusiv Elroq 85 First Edition, som koster fra 374.995 kr. og bliver produceret i et begrænset antal. Af sammen årsag er den ikke i Škodas car configurator på skoda.dk – man skal kontakte sin Škoda-forhandler direkte.

Elroq 85 First Edition fås i farverne Timiano Green eller Moon White – begge med tag i Black Magic-sort og First Edition-emblemer på forskærmene. Den står på 21” Vision-alufælge med orange detaljer, og kabinen har bl.a. et First Edition Lodge-interiør med orange seler og 3-eget multifunktionsrat med First Edition-emblem.

Elroq 85 First Edition har desuden en Advanced-pakke, en Vinter-pakke og et anhængertræk med elektrisk frigørelse.

Advanced-pakken indeholder LED Matrix-forlygter, LED High-baglygter, el-førersæde med memory/massage, sidespejle med memory, sideairbags bag (i alt 9 airbags), head-up-display, Area View, Canton Sound System, el-bagklap, net under hattehylden til ladekabel, mekaniske solskærme i bagdøre og transportpakke.

Vinterpakken indeholder 3-zonet Climatronic-anlæg, varme i forruden og varme i bagsædets yderste pladser.

Første bil med Škodas nye design

Elroq er Škodas første serieproducerede bil med det nye Modern Solid-designsprog, og ikke mindst er det den første Škoda med det nye Tech-Deck Face.

Tech-Deck Face er en moderne fortolkning af den velkendte Škoda-kølergrill, men Tech-Deck Face er fladere og bredere, og ribberne er erstattet af mørkt glas, som skjuler bilens sensorer. Samtidig er Tech-Deck Face integreret med de opdelte LED-forlygter, der strækker sig ind i forskærmene.

Et andet nyt og markant designelement på fronten er, at Škoda for første gang nogensinde er skrevet med bogstaver i stedet for det traditionelle logo. Det er et designelement, som man hidtil kun har set på bagenden af Škodas biler de senere år.

Faktisk er det kun i midten af alufælgene, at man nu møder Škodas logo, som har et nyt 2D-design.

Således står Škoda også skrevet med bogstaver – i Unique Dark Chrome – på bagklappen af Elroq, hvor designet bliver fuldendt af en iøjefaldende tagspoiler og smalle LED-baglygter.

Kan lære at parkere selv

Škoda Elroq har som standard adskillige assistentsystemer, der øger både sikkerheden og komforten.

Den nyeste version af Travel Assist kombinerer Adaptive Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Side Assist og trækker nu i endnu højere grad end tidligere på data fra andre biler for at tilpasse kørslen til den trafikale situation.

Samtidig optimerer Predictive Adaptive Cruise Control (pACC) Elroqs energiforbrug ved automatisk at tilpasse hastigheden til ruten ved hjælp af data fra køretøjets sensorer, og intelligent Speed Assist følger automatisk hastighedsbegrænsningerne baseret på trafikskiltegenkendelse og GPS-data.

Kollisionsbeskyttelsen Front Assist har Predictive Pedestrian Protection, Predictive Cyclist Protection, Collision Avoidance Assist og Turn Assist. I tilfælde af en forestående ulykke lukker Crew Protect Assist sideruderne lynhurtigt og strammer sikkerhedsselerne.

Park Assist, som er ekstraudstyr, har nye funktioner som Trained Parking, Remote Park Assist og Remote Trained Parking. Med Remote Park Assist kan føreren kontrollere parkeringsmanøvrer fra op til fire meters afstand ved hjælp af MyŠkoda-appen på en smartphone. Og med Trained Parking kan Elroq lære at huske kørsler på op til 50 meter til fem forskellige parkeringspladser, som den derefter kan udføre automatisk.

Škoda Elroq 50-85. Halvårlig CO2-ejerafgift: 420 kr. Batteri 52-77 kWh, ydelse 170-286 hk. Forbrug 154-159 wh/km. Rækkevidde 373-576 km. Forbrug og rækkevidde påvirkes bl.a. af kørestil, vejrforhold og ekstraudstyr. Se mere på www.skoda.dk


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk